Arrangörer

Partner 
Mediepartner 

©Frukost med näringslivet I Piteå. 

  • Facebook Black Round

Frukosten #3: Kan Piteå anordna ett SM i månaden?

May 16, 2016

Den frågan droppade Tobias Lindfors, Pite Havsbads nya ägare, till publiken under fredagens frukost. Tobias Lindfors är uppenbarligen en man med visioner som tycker det är fullt rimligt att anordna en konferens av Skid-SM:s magnitud en gång i månaden. Ett sus gick genom publiken. Är det ens möjligt? Vi återkommer i frågan.

 

Den tredje upplagan av Frukost med näringslivet i Piteå var lika välbesökt som tidigare, med över 220 anmälda, vilket innebar ett välfyllt Kaleido. Gäster från Piteå, Luleå, Skellefteå och Boden minglade och njöt av en god frukost. 

 

Värd för frukosten stod Piteå Handel och Trädgård som mer än gärna vill pimpa Piteås butiker med buskar, träd och perenner. Ett enkelt knep för att göra staden mer levande och inbjudande.

Från Hav till Kust..
… var temat för den tredje företagarfrukosten. Besöksnäringen på tapeten med andra ord.
Ordleken ”från Hav till Kust” syftar såklart på ”från Pite HAVsbad till KUST hotell”.

 

Tobias Lindfors berättade om Havsbadets arbete med nytt spa och bar och avslöjade att han har planer på ytterligare ett hotellköp. Svaret på vilket får vi dock vänta på.

 

Cia Wiklund från nya Kust hotell informerade att Kust hotell slår upp portarna den 20 juli. Både hotell och spa följer Piteälvens resa - från fjäll till kust, vilket kommer att synas i både materialval, smaker och dofter. Kust hotell är för övrigt veckans vattendelare i stan för stunden. Är betongfasaden snygg eller ful? Därom tvistar de lärda. Nanoteknologi ska i alla fall hålla fasaden ren.

 

Konferencier David Sundström har inhandlat en husvagn och tog gladeligen emot campingtips från en annan frukost-talare. Årets marknadsförare i kategorin camping – Tomas Lindbäck från Västra Kajen. Grattis! Lindbäck berättade att säsongen startar vid påsk och sedan är de fullbokade varje helg och hela sommaren. Målgruppen är 55+ eller, för att attrahera nyblivna husvagnsägaren David Sundström, om du har hund.

Vilka är då Piteås styrkor och svagheter som besöksmål?
Att Piteå levererar som sommarstad mot privatmarknaden är ingen nyhet. Utmaningarna för
besöksnäringen är vinterhalvåret och kundsegmentet business to business. Panelen, som förutom Tobias Lindfors bestod av Cia Wiklund från Kust hotell, Tomas Lindbäck från Västra kajen och Helene Röckner från Destination Piteå, var eniga om att lösningen stavas samarbete och mobilisering av säljstyrkan.

Tillbaka till Lindfors vision. Piteå behöver fler stora evenemang, mässor och konferenser, under hela året. Är det ens möjligt med en dunderkonferens i månaden i lilla Piteå? Tja, har man byggt upp ett miljardföretag från scratch som Tobias gjort (Student Consulting) så är det svårt att säga nej. Är Piteå med på tåget är allt möjligt.

Programmet avslutades med en två positiva nyheter. Piteå fortsätter att öka sin befolkning och hela Norrbotten växer. Piteå rankas också som stad nummer två i riket där man får mest pang för pengarna enligt tidningen Fokus. "Danderyd eller Piteå" var rubriken. - Är det ens en fråga undrade konferencier Sundström.


Nästa frukost som är den sista innan sommaren blir den 10 juli med värdskap som tema. 


Väl mött då!

 

 

Text och bild: Mikael Sundkvist/P-town.

Please reload

Utvalda inlägg

Piteås nya affärsfrukost

February 11, 2016

1/1
Please reload

Senaste inlägg
Please reload

Arkiv